Karta ni mantra

Karta ni mantra

Karta ni mantra

avtor 16. avgusta, 2022

Velika večina iger s kartami je nastala v obdobju od 12. stoletja naprej. Nekateri viri trdijo, da so že v času Rimskega imperija poznali kartam podobne igre. A sodobne igre s kartami izvirajo iz Kitajske. V 14. in 15. stoletju pa so prišle k nam preko Mavrov iz Španije in Mamelukov in križarjev iz Egipta.

STAR PREGOVOR

»Karta ni mantra!« je star pregovor, ki ga je velikokrat izrekla moja babica Martina. V naši družini smo velikokrat igrali karte in se ob tem zabavali. Pregovor pomeni prav to, da se pri kartah ne »utrudimo«, po domače ne »zmantramo«. A tudi, da jih igramo v zadovoljstvo in v veselje. Torej se pri igri izogibajmo prepiru in slabi volji.

Navadno prepir izbruhne, ker vsak igralec igra po svojih “hišnih” pravilih. Ta so lahko v nasprotju in ob dokazovanju, kdo ima prav, lahko pride do hude krvi. Zato je potrebno pravila na začetku igranja vedno preveriti in dogovoriti. Problem nastane takrat, ko se pojavi kakšna situacija v igri, ki je nismo dogovorili.

KARTE SO IZUMILI KITAJCI

Kitajska karta iz leta 1400, dinastija Ming.

Izvirale bi naj iz prvega papirnatega denarja, ki so ga uvedli na Kitajskem v devetem stoletju.

Mameluške igralne karte (kanjifah), 16.stoletje.

Ta denar je bil razdeljen na 4 velikostne enote. Tudi karte imajo vedno po štiri skupine vzorcev. Stare kitajske igralne karte imajo narisana znamenja bambusa in kovancev (krogov).

Navadne evropske igralne karte, kot jih poznamo danes, večinoma izvirajo iz druge polovice štirinajstega in začetka petnajstega stoletja. Najstarejši zapis o kartah izvira iz Španije iz leta 1371. V Evropo so prišle preko arabskih Mavrov iz Španije in s križarji preko muslimanskih Mamelukov iz Egipta. Ti pa so karte po svileni poti prinesli iz Kitajske. Njihovi kompleti kart so vsebovali 52 kart. Sestavljene so iz štirih znamenj – palica, kovanec, meč in čaša. Vsako znamenje ima 13 kart, deset jih je z znamenji, tri pa pri­kazujejo slike kralja, podkralja in vicekralja. Tudi španske karte imajo enaka znamenja, le slike figur so drugačne, prikazujejo kralja, plemiča in služabnika (rey, caballo, soto).

 SODOBNE KARTE

Sodoben komplet kart je prav tako sestavljen iz štirih različnih simbolov. Vsak simbol ima 13 kart. Vsak simbol ima številke od 1(A=as) do 10 in tri like: fant (J=jack), dama (Q=queen), kralj (K=king). Kot posebna, dodatna karta, je tukaj joker (džoker, džoli), ki je prišel v komplet šele v devetnajstem stoletju. Prvi so ga pričeli uporabljati igralci v Ameriki v ZDA.

Liki, simboli na kartah so različni, kar je odvisno od dežele iz katere izvirajo:

1. Latinske (mameluške) karte: gorjača, čaša, kovanec, meč (bastoni, coppe, denari, spade) – vsak simbol ima tri karte s figurami, ostale karte so od ena (as) do 7, 9 ali tudi do 10.

ali

2. Nemške karte: kraguljček, srce, list, želod (schelle, herz, laub, eichel) – vsak simbol ima tri karte s figurami (same moške figure), enico (as) in igralne karte od deset navzdol do sedem.

3. Švicarske karte: želod, vrtnica, ščit, kraguljček (eichel, rose, schilte, schelle) – vsak simbol ima tri karte s figurami, trak, as, ostale karte so od devet navzdol do šest, včasih samo devetka in tudi navzdol do tri.

4. Francoske karte: križ, srce, kara, pik (club, heart, diamond, spade) – vsak simbol ima tri karte s figurami in deset igralnih kart.

Znake so uvedli francoski izdelovalci kart v drugi polovici petnajstega stoletja (1480). Uspeli so, ker so bili simboli enostavni in dobro prepoznavni. Bilo jih je lažje natisniti in so bile zato karte cenejše. V deželah, kjer uporabljajo druge družine kart, so karte s temi simboli znane kot “francoske karte”.

Francoske karte, ki se uporabljajo v standardnem mednarodnem kompletu kart, temeljijo na angleškem dizajnu. Ta je bil redno v uporabi v Rouenu v Franciji. Komplet sestavlja 52 kart s štirimi simboli, vsak simbol ima 13 kart: as(1), kralj (K=king), dama (Q-queen), fant (J=jack), 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2. As je sicer številka 1, vendar je v vogalu karte označen z A. V različnih sodobnih igrah s temi kartami asa vedno postavijo nad kralja. Ta komplet kart je najbolj razširjena različica po vsem svetu.

A največja zasluga gre dvema igrama: whistu iz devetnajstega stoletja in bridžu iz dvajsetega stoletja. Slednji je prerasel gostilniške okvirje in je danes igra z lastnim svetovnim prvenstvom in ga uvrščajo med miselne igre.

Danes sta vsakemu kompletu priloženi dve dodatni karti, ki ju imenujemo joker (džoker, džoli, ipd.). Ti dve karti se uporabljata različno pri različnih igrah. So tudi igre, kjer ju sploh ne potrebujemo. Jokerja sta običajno v črni ali rdeči barvi, ali eden obarvan, drugi le črno-bel, pa tudi v dveh različnih oblikah. Jokerja so uvedli Američani sredi devetnajstega stoletja kot najvišjo karto ali aduta v eno izmed verzij igre euchre. Uporablja se tudi v nekaterih različicah pokra.

Zašel je še v remi, kjer z njim nadomestimo poljubno karto pod določenimi pravili. Kasneje so nastale različne druge igre s kartami, kjer so avtorji uporabili jokerja na različne načine (500, 100, Bid Whist, Spades, Zheng Shangyou, Zwickern, Karusele, itd.)

Za klasične kartame se izumljajo nove igre, kjer se h kompletu osnovnih štirih simbolov dodajata še peti in šesti simbol. Nekateri se razlikujejo po barvi (zeleno, modro) ali pa se dodajo novi simboli (krona, zvezda, lik podoben teniškemu loparju, ipd.)

V glavnem poskušajo z njimi razširiti obstoječe najbolj popularne igre, predvsem bridž in poker. Najbolj znan poskus je bil narejen leta 1930, ko so uvedli bridž s petimi simboli in 65 kartami. Dodatni simbol je bil krona. Vendar se take igre niso razširile.

KATERI KRALJI, KRALJICE IN PRINCI SO UPODOBLJENI NA KARTAH?

Vsak izmed upodobljenih kraljev na kartah je »oseba« s svojimi posebnimi značilnostmi. Ali predstavljajo kakšne zgodovinske osebnosti – kralje ali pa so to le mitološke figure? Velja sicer prepričanje do so na »francoskih« kartah upodobljeni angleški kralji, saj je bil v času nastanka kart velik del Francije pod angleško nadvlado. Seveda posamezni izdelovalci kart figuram na kartah določijo imena. Vendar je to njihova komercialna poteza.

A raziskovalci nastanka kart se nagibajo k tezi, da so prvotni oblikovalci in risarji na kartah upodobili historične, mitološke osebnosti. Danes velja, da so prvi oblikovalci na kartah upodobili naslednje kralje:

  • Pikov kralj – David, kralj Izraela is Stare zaveze;
  • Srčni kralj – Charlemagne, kralj Francije in imperator prvega Svetega rimskega cesarstva (747–814);
  • Karin kralj – rimski cesar Avgustus. A nekateri menijo, da je upodobljen Julij Cezar.
  • Križev kralj – Aleksander veliki, kralj Makedonije in osvajalec starega sveta (356–323 p.n.štetjem).

Kraljice bi naj bile:

  • Pikova kraljica- Pallas;
  • Srčna kraljica- Judith;
  • Karina kraljica- Rahela (biblijska oseba);
  • Križeva kraljica- Argea (grška mitologija);

Fantje bi naj bili:

  • Pikov fant; Ogier Danski (vitez kralja Charlemagna).
  • Srčni fant: La Hire (spremljevalec Device Orleanske);
  • Karin fant: Hector;
  • Križev fant: Lancelot.
VRAŽJE PODOBICE SO DOBRA NALOŽBA

Karte, ja danes je to resen posel. Ne, nisem mislil raznih turnirjev za bridge ali državnega tekmovanja v taroku. Govora je o trgovanju s kartami. Ob klasičnih kartah se danes pojavljajo nove namizne igre s kartami, na primer Magic, Yu-Gi-Oh, Pokemon, Weiss-Schwarz, itn. Kartice formata 63 x 88 mm (2.5 by 3.5 inches) dosegajo neverjetne cene. Založniki iger kar naprej izdajajo nove in nove kartice, ki jih označujejo z navadne, redke, zelo redke, ultra redke, itd. Njihova naklada je vedno manjša in s tem se tudi zelo poveča cena posamezne karte. Ob tem posebne cene dosegajo med zbiralci še drugi predmeti, ki so povezani s kartami. Te so tudi do 100-krat višje od nabavne cene karte.

MAGIČNA ZAROKA

Obstaja karta v igri Magic, ki je dosegla neverjetno ceno 50.000,00 dolarjev. Imenuje se Magic Proposal in je dosegla takšno ceno zaradi zanimive zgodbe, ki je povezana z njeno izdajo.

To karto si je iznajditelj igre Magic Richard Garfield izmislil za posebno priložnost. Oktobra 1993 je zaprosil oblikovalca igre Davea Howella (aka Snarke), da zanj oblikuje posebno karto. Richard je načrtoval, da zaprosi za roko svoje dekle Lily Wu, ki je prav tako kot on navdušena igralka igre, ki si jo je zamislil. Tako si je zamilil, da bi v kupček kart (deck) zamešal to karto, ko bi igral naslednjo partijo z njo. Pri oblikovanju je pomagal še ilustrator Quinton Hoover, ki je pripravil ilustracijo, kjer Richard kleči pred Lily v renesančno oblikovanih oblačilih.

Howell je na podlagi ilustracije pripravil karto. Dodal je ustrezne simbole in besedilo, oz. pravilo, ki določa, kakšno potezo omogoča ta izigrana karta. Naredil bi naj devet kart, od teh sta bili dve z zamaknjeno sliko. Nato je naredil še drugo varianto teh kart z različnim motivom, ki bi jih naj odtisnil v štirih primerkih.

Kot je dejal Richard, je v igralni kupček zamešal le eno karto, ko je odigral »usodno« igro s svojo drago. V prvih treh igrah karte ni mogel odigrati. V četrti igri pa mu je bila sreča naklonjena. Sredi igre je Lily predlagala, da naj igro preda, saj je bila kot odličen preizkuševalec igre prepričana, da ne more odigrati nobene karte s katero bi lahko igro zmagovalno zaključil. A takoj nato je bila v njegovem kupčku na vrsti njegova posebna karta: Proposal **** – Sorcery (zaroka-čarovnija), ki je določala pravilo: »Richardu je dovoljeno, da Lily zaprosi, da se poroči z njim. Če to sprejmeta oba igralca, potem oba zmagata. Zmešajta vse izigrane karte, obe knjižnici in oba pokopališča v enoten kupček.« (Originalno besedilo: Allows Richard to propose marriage to Lily. If the proposal is accepted both players win; mix the cards in play, both libraries and both graveyards as a shared deck.)

Lily je presenečena sprejela njegovo zaroko. Menda je skupaj zmešan kupček kart še vedno nedotaknjen in spravljen v posebni škatlici za karte.

Slovenska panjska končnica: žene vlečejo može stran od kart.

Preostale Proposal karte so bile razdeljene med člane družine, po eno sta prejela še Dave Howell in Quinton Hoover. Slednjo je nekdo ukradel, ko je bil Hoover na turneji po Japonski in ni znano kje se nahaja. Vendar je prav ta ukradena karta bila omenjena in je na internetu pripravljen ustrezen opis. Cena, ki je navedena je le informativna cena na raznih borzah z igralnimi kartami in še ni bilo nikoli prodana. Richard in Lily sta tudi zaprosila, da naj nihče od obdarovancev ne objavi motiva s karte, ker je to njuna osebna zadeva. Tako je prikaz te karte še danes samo približek motiva na dejanski karti.

******

Spletni portal Navdihni.me pripravlja in ureja Insights d.o.o., družba za odkrivanje in razvoj potencialov. Če iščete drugačne pristope k življenju, delovanju, bomo veseli vašega kontakta.


Fotografije: https://en.wikipedia.org

Komentarji

Vpišite vaš komentar

Še ni vpisanih komentarjev.

Bodite prvi in vpišite komentar.

Pošljite sporočilo, komentar.Vaš e-poštni naslov ne bo objavljen. Tudi drugi podatki ne bodo v skupni rabi s tretjo osebo.