Eva Dolinšek: Odprite srce za iskrice dobrega in naj vzplamtijo

Eva Dolinšek: Odprite srce za iskrice dobrega in naj vzplamtijo

Eva Dolinšek: Odprite srce za iskrice dobrega in naj vzplamtijo

avtor 25. novembra, 2023

Eva Dolinšek je 31-letna čembalistka iz vasice Orehovlje skozi vsako besedo najinega intervjuja diha ljubezen do glasbe. Zase pravi, da je umetnica, ki sledi sebi in svojemu srcu. Nadarjena glasbenica, ki tekoče govori italijansko, angleško in špansko, redno in tvorno sodeluje s tujimi ustvarjalci iz Italije, Avstrije, Francije … Obožuje Švico in nastope v njihovih kantonih, kjer začuti res pravo toplino in občutek domačnosti. Njena ljubezen do glasbe se je začela z igranjem ‘nonota’ na orglice in harmoniko, pa nenehnim prepevanjem, ki jo je spremljalo od otroštva naprej. Sicer je začela najprej igrati klavir, »a sem že kot otrok govorila, da bom igrala citre,« pravi Eva. Ko se je želela vpisati na klavir in ni bila sprejeta, se je predala svojemu poslanstvu: baročni glasbi čembala. »Zavrnitev je bila prelomni dogodek, ki me je odpeljal na mojo pot,« pojasnjuje Eva svoje poslanstvo: prenašati glasbo, razvedrilo, sprostitev na nas poslušalce_ke. Z njo smo se pogovarjali po novembrskem Gallusovem odru izbranih in pred Zimskim Gallusovim koncertom 4. decembra.

Rada imam življenje in navdih črpam iz njega

Tisti, ki jo poznajo, jo opišejo kot pozorno in sočutno. Že kot otrok je imela rada družbo in družino. Čeprav edinka, je živela z bratranci in s sestričnami. Skozi igro je doživljala svet in odraščala ter zorela. Življenje je zanjo kot popotovanje, nizanje izkušenj in notranje napredovanje v biti najboljša različica same sebe. »Moja mama je moja največja vzornica, ki me je na poti spodbujala tudi takrat, ko je bilo težko,« poudari Eva. »Družina je moje svetišče in mi je na prvem mestu. Smo zelo povezani.«

  • Evi lahko prisluhnete:
  • 6. marca – Ljubljana, Akademija za glasbo v skupnem koncertu z Vasilijem Meljnikovim
  • 8. marca – Gorica v Italiji, Gospodovalna služkinja (La serva padrona)
  • 16. marca – Maribor, Carpe artem

»Tudi sama razmišljam o družini, ki bi si jo ustvarila enkrat v prihodnosti. Ne sme biti vse usmerjeno samo v to, kar delaš, čeprav delaš z velikim veseljem in ljubeznijo. A tudi zasebno se lahko razvijaš kot oseba, osebnost in lahko daš več tudi kot umetnik – vpleteš v interpretacijo glasbe tudi ta čustva. Skozi leta, skozi čas, poustvarjaš drugače, si bolj zrel, nekatere stvari so v tebi dozorele in ta plat človeka je zelo pomembna, da si izjemen tudi kot umetnik.«

Glasba romantike kot vrtnica in barok kot konj

Eva Dolinšek na čembalu

»Baročna glasba je elegantna, pripoveduje zgodbo na svoj način. Mi smo precej navajeni na romantiko, ampak v baročni glasbi se skriva še nekaj več. V baročni glasbi se skriva čar, lahko se poistovetim z glasbo,« pojasnjuje Eva svoj užitek prav v tej zvrsti.

Izzovem jo, naj primerja romantiko in barok skozi metaforo živali, rastlin, in po premisleku pravi, da je romantika kot vrtnica, barok pa konj. »Zato ker je nepredvidljiv, ima močan karakter. Ni samo lep,« opiše Eva.

»Na snežnega marca zažari moje srce«

Svoj prvi recital na čembalu je imela 25. marca 2013; zunaj veliko snega, v Evi pa veliko nemira. »Na koncu, po odigranem recitalu, sem vedela, da sem na pravi poti. Veliko mi je pomenilo, da sem šla čez sebe in po zavrnitvi na sprejemnih na klavirskem oddelku začela s čembalom. Izrazila sem vse, kar sem si želela in ves moj trud je bil poplačan,« srčno pripoveduje Eva.

»Inštrument me je tako posrkal v sebe, da sem se našla v tem. Če bi šla študirati samo klavir, to ne bi bilo to. To ne bi bila jaz,« poudarja Eva.

»Ko stopim na oder, začutim publiko«

Včasih se zgodi, da je kakšna publika zaprta, opisuje svoje nastope Eva. »Ko stopim na oder, publiko s svojo energijo objamem. In kmalu se začuti tista pretočnost, energija, ko se povežemo skozi glasbo,« Eva kar zažari, ko opisuje svoje nastope. »Skozi glasbo vzpostavim stik, da se ljudje sprostijo, pozabijo na svoje vsakdanje težave, uživajo.«

»Sledite svojemu srcu in sanjam. Bodimo sočutni. Vse lučke, ki bodo gorele zunaj, naj se prižgejo tudi v nas in imejmo ta notranji mir. Umirimo se, poglejmo vase in delajmo dobro. Delimo ljubezen in lepe stvari naprej,« nam sporoča Eva tik pred prazniki.

Nenazadnje je glasba nastala prav zato, da se ljudje potopimo vanjo, v njej uživamo, se sprostimo.

Orfej najljubša opera

Začetki opere v 17. stoletju so ji najbolj všeč, pravi Eva. »Tudi v magistrski nalogi sem raziskovala povezave med vplivom vokalne glasbe na inštrumentalno glasbo. Claudio Monteverdi in opera Orfej je bila moja prva izkušnja z opero, ki smo jo delali na Akademiji. Je ena mojih najljubših in še zdaj jo rada igram,« opisuje Eva.

Sicer rada posluša tudi francoske skladatelje, predvsem de Gouy in Balbastre; slednjega je posnela tudi na svoji plošči. Pred mescem je dirigirala Pergolesijevo »La serva padrona«. »Všeč mi je solistična čembalistična glasba, a tudi povezovanje s pevci. Blizu mi je beseda in glasba, zanima me ta povezava; kako so v florentinski camerati raziskovali in želeli rekonstruirati antično tragedijo,« je svojo strast do baročne glasbe opisala Eva.

Pred petimi leti postane Gallusova varovanka

Eva Dolinšek

Konec 2018 je Eva prosila Tomaža Boleta (Zavod Gallus) za pomoč pri zbiranju sredstev za nakup kakovostnega čembala. »Žal v Sloveniji nimamo razpisov, ne na Ministrstvu za kulturo ne drugje, kjer bi se lahko prijavili za sofinanciranje nakupov inštrumentov,« pojasnjuje Eva razloge, ki so jo pripeljali do Tomaža in Fundacije. »Tako kot kmetje potrebujejo stroje za svoje delo, potrebujemo glasbeniki inštrumente, slikarji platna … brez tega ne moremo delati.«

Ustanova Gallus podpira Evo Dolinšek v akciji zbiranja sredstev za nakup novega dvomanualnega čembala, ki bo edini tovrstni na Primorskem in hkrati pomemben za vso Slovenijo, saj bo Evi in tudi drugim čembalistom omogočal polno umetniško ustvarjalnost.

»Zelo občudujem Tomaža, ker s tako strastjo pomaga mladim ustvarjalcem. Zelo je težko, res ni enostavno najti sredstev,« je prepričana Eva. »V Sloveniji nimamo kulture mecenstva, da bi nam bila v krvi pomoč umetnikom. Zato je še toliko bolj treba ceniti take ljudi kot gospod Tomaž in ustanove ter jih podpirati in jim omogočiti delovanje. Res je to zelo dragoceno, saj nimajo vsi tega čuta za pomoč.« Tudi to, da umetniki delajo stvari iz ljubezni in entuziazma koncerte brezplačno, je stvar, nad katero se je treba v Sloveniji zamisliti. To v tujini resnično ni praksa.

Umetniki doživljamo dogajanje po svetu še globlje

»Vojna me zelo žalosti. Vsak človek si zasluži živeti v miru. Nepojmljivo mi je, da se to še zmeraj dogaja. Ljudje se očitno iz zgodovine nismo še ničesar naučili. To me žalosti. Morali bi si prisluhniti in delati dobro. Zelo nerada gledam novice; saj sem obveščena o vsem, kar se dogaja, a smo preplavljeni z negativnimi informacijami. Ne morem si predstavljati, da bi to doživljali v Sloveniji. Ko sem bila letos v Švici, smo sodelovali z dvema Ukrajinkama. Organizatorji niso vedeli, če bosta zaradi vojne prišli ali ne. To izkusiti na lastni koži … Predstavljati si, da moraš pustiti vse, kar si ustvaril, za kar si delal … in poskrbeti za golo preživetje,« izpostavi Eva. »Vesela sem, da imamo v Sloveniji ‘normalno’ življenje.«

O Evi

Eva z izjemno nalogo do diplomiranja “summa cum laude”

V Občini Miren- Kostanjevica, v Orehovljah, vasici ujeti med rodovitnimi polji in vijugami reke Vipave ustvarja samostojna umetnica Eva Dolinšek. Na Akademiji za glasbo v Ljubljani je študirala čembalo na oddelku za staro glasbo pri profesorju Egonu Mihajloviću. Zaradi izjemnih umetniških dosežkov in izkazane odličnosti magistrskega izpita je prejela diplomo summa cum laude in postala magistrica akademska glasbenica čembalistka. Kot solistka in komorna glasbenica se predstavlja na koncertnih odrih festivalov tako kot doma kot v tujini, kot so Festival Ljubljana, Imago Sloveniae, Festival L’Estatebarocca (IT), Grajske harmonije, Zvoki mladosti, Tartini Festival, Festival Risonanze (IT), Festival Carniarmonie (IT, A) Festival Davos (CH), »Scarlatti marathon« (CH). Njena aktivnost se na področju oživljanja in raziskovanja stare glasbe, poleg koncertne dejavnosti, nadaljuje s strokovnimi predavanji, pisanjem strokovnih člankov ter umetniškim vodenjem baročne komorne skupine »Musica nucis«. Svoje znanje redno nadgrajuje pri mednarodno priznanem francoskemu čembalistu in dirigentu Christophu Roussetu (FR) ter italijanskem čembalistu in strokovnjaku za italijansko baročno literaturo prof. Enricu Baianu (IT). Do leta 2022 je delovala kot habilitirana asistentka na AG Ljubljana.

V  letu 2021 je izdala svojo drugo zgoščenko z naslovom BAROK II – Pièces de clavecin, ki je nasledila zgoščenko BAROK iz leta 2016. Želja po izdaji njene prve zgoščenke «BAROK« je dozorela ob zaključku študija. Izraz barroco-(port.) pomeni biser nepravilnih oblik – to je ena izmed najlepših stvaritev narave. V domačem kraju vodi baročni komorni skupini »Musica nucis«. Kot solistka je bila vključena v koncertno sezono »Amici della musica«. Na mednarodnem tekmovanju Svirel 2017 je kot solistka osvojila zlato priznanje ter posebno nagrado in se uvrstila v finale deset najboljših. Avgusta 2018 se je udeležila prestižnega mednarodnega tekmovanja Musica Antiqua Brugge (Belgija).

Spletni portal Navdihni.me  in ureja Insights d.o.o., družba za odkrivanje in razvoj potencialov. Tiskano revijo lahko kupite tukaj in s tem podprete navdihujoče zgodbe tudi v prihodnje. Lahko si pa izberete tudi e različico, če želite. Če vas zanima osebnostna rast in razvoj kariere v sozvočju z vašim poslanstvom, bomo veseli vašega kontakta.

Foto: osebni arhiv sogovornice

Komentarji

Vpišite vaš komentar

Še ni vpisanih komentarjev.

Bodite prvi in vpišite komentar.

Pošljite sporočilo, komentar.Vaš e-poštni naslov ne bo objavljen. Tudi drugi podatki ne bodo v skupni rabi s tretjo osebo.